Czemu służą metody nauczania?

Wielu osobom wydaje się, że nauczanie to bardzo prosta sprawa. Wystarczy wykładać wyuczone na pamięć kwestie, a resztę ma się z głowy. Otóż jest to kompletnie mylne pojęcie na temat wykonywania tego zawodu. Aby uczyć trzeba bowiem znać szereg metod jakie można stosować na lekcjach. Niektóre z nich są bardzo proste i znane większości ludzi, a niektóre już bardziej skomplikowane. Stosowanie w kółko tych samych metod nauczania nie przynosi dobrych efektów. Najczęściej są oczywiście stosowane te najprostsze, a co za tym idzie, najszybciej nudzą się uczniom. Jeśli zaś wychowankowie nie są zainteresowani tym, co dzieje się na zajęciach, nie skupiają się na nich, a przez to mniej się nauczą. Jeśli testy sprawdzające wypadają źle, dyrekcja ma prawo do wizytowania lekcji. Sposób postępowania z uczniami może zostać uznany za nieprawidłowy i nieefektywny, a w rezultacie, w skrajnych przypadkach może skończyć się zwolnieniem z posady. Warto więc zainteresować się metodyką i przyswoić sobie różnorodne, najlepiej nowoczesne metody nauczania, jeszcze w trakcie studiów pedagogicznych, gdy jest po temu najlepsza okazja.

Uczniowie najlepiej reagują na nowości i to co dotąd niespotykane przyciąga ich uwagę, tak więc metody aktywizujące są najmilej przyjmowane na lekcji. Wymagają jednak od nauczyciela bardziej intensywnego przygotowania i większej ilości materiałów niż metody proste.Najczęściej niestety jest tak, że szkoła nie dysponuje funduszami na ciągłe dokładanie do lekcji, aby więc przygotować coś ciekawego, nauczyciel musi zainwestować w drobne pomoce z własnej kieszeni. Nie każdy się na to decyduje i w ten sposób zajęcia w szkole stają się uboższe, a metody trącą zacofaniem metodycznym. Sposób prowadzenia lekcji różni się również ze względu na treści, jakie na niej przekazujemy. Posłużmy się przykładem języka polskiego. Zasadniczo przedmiot ten dzieli się na dwa działy nauczania, literaturę i ćwiczenia praktyczne w pisaniu. W związku z tym są dwie grypy metod nauczania, dopasowane do wykładanych treści. Pierwszą z nich są metody kształcenia literackiego, natomiast drugą metody kształcenia sprawności językowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *